Meteen naar de inhoud
Home » Burn-out Coach Amsterdam » Depressief in Amsterdam

Depressief in Amsterdam

‘Mijn vriend is depressief in Amsterdam en ik weet niet hoe ik moet helpen heeft hij of zij stress therapie nodig?’

Of het nu een goede vriend, vriendin of familielid is, het is moeilijk te ontdekken dat iemand in jouw omgeving aan een depressie lijdt. Je wilt op de een of andere manier helpen, om hun pijn te verzachten, om hen te laten weten dat je er voor hen bent. Er zijn zoveel dingen die je wilt doen en je maakt je een beetje zorgen over wat je moet zeggen en hoe je moet handelen. Dus in plaats daarvan zeggen velen maar niets, vermijden het onderwerp of doen alsof er niets aan de hand is.

Neem eens contact op burn-out coach Amsterdam.

burnout-coach overspannen
burnout-coach overspannen

Wat zijn de symptomen van leefstijl stress en burn-out Amsterdam?

Dus hoe kan je jouw vriend of vriendin echt helpen? Zijn er enkele algemene dingen die je kan doen? Of misschien nog belangrijker, we zouden ons moeten afvragen: zijn er dingen die je juist niet zou moeten doen?

Elke persoon die aan een depressie lijdt, is anders, dus er is geen absoluut goed of fout antwoord, maar hieronder vindt je enkele tips die veel mensen hebben geholpen om een vriend of vriendin o of familielid te ondersteunen die worstelt met een depressie: Neem eens contact op burn-out coach Amsterdam.

Tip 1 – Negeer het niet!

Bevestig aan je vriend of vriendin dat je hebt gemerkt dat hij of zij de laatste tijd niet meer echt aanwezig is. Laat hem of haar weten dat dat je verdrietig maakt om de persoon zo verdrietig te zien en dat deze persoon belangrijk voor je is. Zorg ervoor dat ze zich nuttig voelen, zelfs door jouw eigen zorgen te delen (zonder ze natuurlijk zwaar te belasten). Laat je vriend (in) weten dat je zijn of haar probleem serieus neemt en er voor hem of haar wilt zijn.

Tip 2 – Luister!

Onthoud dat je twee oren hebt en maar één mond! Als je met een vriend of vriendin praat die aan een depressie lijdt, is je doel om twee keer zoveel te luisteren als dat je spreekt!

Vraag je vriend of vriendin voorzichtig waarom hij of zij zulke gevoelens heeft. Als je vriend (in) traag of onwillig lijkt om over dingen te praten, zet hem of haar dan niet onder druk. Laat ze weten dat hun zorgen belangrijk voor je zijn en dat je er bent om te luisteren als ze er klaar voor zijn.

blauwdruk van de ziel
blauwdruk van de ziel met 5 lagen

Door het energielek in een specifieke laag kan het innerlijke licht niet meer verder schijnen naar de daarop volgende lagen. Energie lekt weg. Het geeft 5 typen burnouts.

innerlijk licht wat steeds verder kan schijnen
innerlijk licht wat steeds verder kan schijnen

Als je vriend (in) zijn zorgen met je deelt, lach hem of haar dan niet snel uit, of probeer er geen grapjes over te maken in een poging de mening van je vriend over zijn of haar zorgen te veranderen. Onthoud dat deze zorgen op dit moment heel ernstig zijn voor de persoon. Laat zien dat je goed luistert en de zorgen serieus neemt.

Het kan verleidelijk zijn om oplossingen te bieden voor de zorgen, maar gebruik jouw twee oren! Luister eerst aandachtig naar het volledige plaatje voordat je met jouw in oplossingen denken aanvangt. Bedenk dat een vriend die een goede luisteraar is, vaak veel meer van nut kan zijn dan de vriend die elk probleem probeert op te lossen. Neem eens contact op burn-out coach Amsterdam.

Tip 3 – Probeer te voelen hoe het is om in hun schoenen te staan

Depressie en stress zijn niet gemakkelijk te begrijpen en kan van persoon tot persoon in vorm en omvang verschillen. Waarschijnlijk kan je niet begrijpen hoe jouw vriend of vriendin zich voelt of waar hij vandaan komt met zijn zorgen, maar in de mate dat je kan proberen een open geest te behouden en zo goed mogelijk in hun schoenen rond te lopen.

Onthoud dat het feit dat je probeert te begrijpen hoe die persoon zich voelt, hem of haar al de geruststelling kan geven dat nodig of belangrijk is. Dat hij of zij ertoe doet.

Wanneer je een vriend met een depressie probeert te helpen, kan je soms gefrustreerd voelen of jezelf opgeven in jouw verlangen om hem of haar te helpen. Als je je zo voelt, onthoud dan dat een depressief persoon een zeer gevoelige geest en hart heeft. Behandel ze zacht en teder en je kunt ze heel goed helpen veel meer dan je ooit zou kunnen realiseren. Neem nu contact op met burn-out coach Amsterdam voor Burn-out coach Amsterdam West, Burn-out coach Amsterdam Oost, Burn-out coach Amsterdam Zuid en Burn-out coach Amsterdam Noord. En bovendien ook voor Haarlem, Zaandam, Amstelveen, Hoofddorp, Diemen, Badhoevedorp, Weesp, Zwanenburg, Muiden, Lijnden en Sloten. Zie je graag eerdaags in mijn praktijk voor burn-out coach omgeving Amsterdam